Etický kodex pracovníků Centra Anabell
- Listina základních práv a svobod, ústavní zákon č. 2/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
- Zákon o ochraně osobních údajů, č. 101/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
- Zákon o sociálních službách, č. 108/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
- Etický kodex sociálních pracovníků České republiky.
Pracovník Anabell vykonává své povolání ve prospěch jednotlivce a společnosti, v duchu úcty k člověku, k životu a zdraví. Své profesní činnosti chápe jako službu.
V průběhu práce respektuje především tato práva klientů/klientek:
- Právo být předem informován o průběhu a podmínkách poskytované služby;
- právo vyjádřit svá přání, potřeby, názory, postoje a rozhodnutí,
- právo na anonymitu,
- právo odmítnout nabízenou službu nebo odstoupit od poskytované služby i bez uvedení důvodu,
- právo na nezávislé a nestranné služby,
- právo podat stížnost.
Povinnosti a práva pracovníků Anabell:
- Pracovník Anabell je povinen chovat se tak, aby nezpochybnil lidskou důstojnost klienta/klientky. Na klienta/klientku nebude vykonávat žádný nátlak, který se týká jeho/jejího pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení.
- Pracovník Anabell je vázán mlčenlivostí o všech získaných skutečnostech a údajích, týkajících se osob, jimž jsou v Anabell poskytovány sociální služby, které se při své činnosti dozvěděl (§ 100 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v aktuálním znění).
- Pracovník Anabell nepoužije nepřiměřených, nereálných či jinak nadhodnocených příslibů své činnosti nebo jejích výsledků ani směrem ke klientovi/klientce, ani v rámci propagace Anabell.
- Pracovník Anabell nezneužije klientů/klientek Anabell k vlastnímu prospěchu, nebude nabízet své soukromé služby, nebude poskytovat klientům/kám svou soukromou adresu (poštovní ani e-mailovou), své soukromé telefonní číslo.
- Pracovník Anabell nenaváže s klientem/kou vztah romanticky nebo sexuálně orientovaného charakteru.
- Pracovník Anabell je povinen vést o výkonu svého povolání řádnou dokumentaci a o každé/každém klientce/klientovi vést individuální záznamy o poskytované sociální službě. Dále je povinen zaznamenat i doporučení poskytnutá jiným institucím, případně další relevantní údaje, pokud o tom rozhodne jemu nadřízený.
- Pracovník Anabell je povinen chránit veškerou dokumentaci před případným zneužitím na řádně zabezpečených uzamykatelných místech určených k archivačním účelům.
- Pracovník Anabell je povinen vyžádat si souhlas klienta/klientky k navázání kontaktu s jiným subjektem a ke sdělení informací, týkajících se jeho/její osoby, pokud budou daným subjektem vyžádány.
- Pracovník Anabell je povinen vyžádat si souhlas klienta/klientky ke zveřejnění jeho/jejích dat, např. pro případ prezentace kazuistiky nebo vypracování vyžádané zprávy k soudu (na základě protokolárního zproštění mlčenlivosti).
- Pracovník Anabell je povinen vyžádat si písemný souhlas klienta/klientky k nahrávání či natáčení rozhovorů a zvlášť si vyžádat písemný souhlas ke zveřejnění takového záznamu.
- Pracovník Anabell je povinen vyžádat si souhlas klienta/klientky s přítomností další osoby (dalších osob) při individuálním i skupinovém poradenství, pokud taková osoba (osoby) kontaktuje (tují) Anabell se záměrem absolvovat náslech sezení pro studijní účely.
- Pracovník Anabell je povinen vést evidenci o klientele podle daných kategorií, stanovených nadřízeným pracovníkem. Výsledky této evidence poskytuje k dalšímu statistickému zpracování na úrovni MPSV ČR, MZ ČR, MŠMT ČR, MF ČR, EU, úřadům místní a regionální samosprávy, případně dalším organizacím v grantovém a dotačním řízení, a vedoucímu pracovníkovi Anabell.
- Pracovník Anabell je povinen znát zákony a závazné předpisy ČR, jakož i Interní předpisy Anabell, potřebné pro výkon svého povolání a dodržovat je.
- Pracovník Anabell je povinen se dále odborně vzdělávat tak, aby byl způsobilý provádět svou práci kvalifikovaně.
- Pracovník Anabell je povinen chránit svou profesní nezávislost a profesionální objektivitu. Ve své činnosti chápe jako nejvyšší hodnotu zdraví, podporu klienta/klientky k rozvoji jeho/její samostatnosti a jeho/její sociální začlenění.
- Pracovník Anabell má právo odmítnout klienta/klientku, pokud by poskytnutím služby došlo ke střetu zájmů.
- Pracovník Anabell má právo odmítnout klienta/klientku, pokud si je vědom toho, že by z osobních důvodů neposkytl nestranné a nezávislé služby.
- Pracovník Anabell má právo odmítnout klienta/klientku, pokud si je vědom toho, že není kompetentní k řešení problematiky klienta/klientky.
- Pracovník Anabell má právo a povinnost odstoupit od služby, jestliže v průběhu práce s klientem/klientkou zjistí, že dochází ke střetu zájmů nebo se situace změnila tak, že dále nemůže poskytovat nestranné a nezávislé služby.
- Pracovník Anabell má vždy právo si vyžádat konzultaci nebo supervizi nad rámec stanovených interních zvyklostí a předpisů.